اختلالات یادگیری در دانش آموزان
اختلالات یادگیری شرایط عصبی هستند که بر توانایی دانش آموز در پردازش، درک، حفظ و بیان اطلاعات تأثیر می گذارد. در اینجا برخی از انواع رایج اختلالات یادگیری در دانش آموزان آورده شده است:
نارساخوانی: نارساخوانی یک اختلال یادگیری است که بر توانایی فرد در خواندن، نوشتن و املای کلمات تأثیر می گذارد. دانشآموزان مبتلا به نارساخوانی ممکن است در تشخیص کلمات، رمزگشایی متن و درک مطالب نوشتاری مشکل داشته باشند.
دیسکالکولیا: دیسکالکولیا یک اختلال یادگیری است که بر توانایی فرد در درک و کار با اعداد تأثیر می گذارد. دانشآموزان مبتلا به اختلال حساب ممکن است با مفاهیم پایه ریاضی مانند جمع، تفریق، ضرب و تقسیم مشکل داشته باشند.
دیسگرافی: دیسگرافیا یک اختلال یادگیری است که بر توانایی نوشتن فرد تأثیر می گذارد. دانشآموزان مبتلا به دیسگرافی ممکن است در نوشتن، املا و بیان افکار خود روی کاغذ مشکل داشته باشند.
اختلال کمبود توجه و بیش فعالی (ADHD): ADHD یک اختلال عصبی است که بر توانایی فرد برای تمرکز و کنترل تکانه های خود تأثیر می گذارد. دانشآموزان مبتلا به ADHD ممکن است در توجه در کلاس، تکمیل وظایف و سازماندهی با مشکل مواجه شوند.
اختلال پردازش شنوایی (APD): APD یک اختلال یادگیری است که بر توانایی فرد در درک و پردازش زبان گفتاری تأثیر می گذارد. دانش آموزان مبتلا به APD ممکن است در پیروی از دستورالعمل ها، تمایز بین صداها و درک دستورالعمل های کلامی مشکل داشته باشند.
اختلال پردازش بینایی (VPD): VPD یک اختلال یادگیری است که بر توانایی فرد در تفسیر و پردازش اطلاعات بصری تأثیر می گذارد. دانش آموزان مبتلا به VPD ممکن است در تشخیص اشکال، حروف و اعداد مشکل داشته باشند و ممکن است در جهت گیری فضایی و حافظه بصری مشکل داشته باشند.
توجه به این نکته ضروری است که این اختلالات یادگیری اغلب می توانند با یکدیگر وجود داشته باشند و دانش آموزان ممکن است درجات متفاوتی از شدت این اختلالات را داشته باشند.
علائم اختلالات یادگیری در دانش آموزان
علائم اختلالات یادگیری در دانش آموزان بسته به نوع و شدت اختلال می تواند متفاوت باشد. در اینجا برخی از علائم رایج وجود دارد که ممکن است نشان دهنده وجود یک اختلال یادگیری باشد:
مشکل در خواندن: دانش آموزان مبتلا به نارساخوانی ممکن است در تشخیص کلمات، رمزگشایی متن و درک مطالب نوشته شده با مشکل مواجه شوند. آنها ممکن است آهسته بخوانند، کلمات یا خطوط را رد کنند، یا در به خاطر سپردن آنچه خوانده اند مشکل داشته باشند.
دشواری ریاضی: دانشآموزان مبتلا به اختلال در محاسبه ممکن است با مفاهیم پایه ریاضی مانند جمع، تفریق، ضرب و تقسیم دست و پنجه نرم کنند. آنها ممکن است در درک اعداد، محاسبه و حل مسئله مشکل داشته باشند.
مشکل در نوشتن: دانشآموزان مبتلا به دیسگرافی ممکن است در نوشتن، املا و بیان افکار خود روی کاغذ مشکل داشته باشند. آنها ممکن است آهسته بنویسند، با دستور زبان و نشانه گذاری مشکل داشته باشند و برای سازماندهی ایده های خود دچار مشکل شوند.
مشکل در توجه و تمرکز: دانش آموزان مبتلا به ADHD ممکن است در توجه در کلاس، تکمیل وظایف و سازماندهی با مشکل مواجه شوند. ممکن است به راحتی حواسشان پرت شود، فراموش کنند و تکانشی
مشکل در گفتار و زبان: دانشآموزان مبتلا به اختلالات گفتاری و زبانی ممکن است در بیان، واژگان و ارتباطات مشکل داشته باشند. آنها ممکن است برای بیان واضح خود یا درک دیگران تلاش کنند.
مشکل در حافظه: دانش آموزان مبتلا به اختلالات یادگیری ممکن است با حافظه کوتاه مدت یا بلند مدت مشکل داشته باشند. آنها ممکن است در به خاطر سپردن دستورالعمل ها، حقایق یا جزئیات مشکل داشته باشند.
درمان اختلالات یادگیری در دانش آموزان
درمان اختلالات یادگیری بسته به نوع و شدت اختلال متفاوت است. در اینجا چند درمان رایج برای اختلالات یادگیری آورده شده است:
حمایت آموزشی: دانش آموزان مبتلا به اختلالات یادگیری ممکن است از حمایتهای آموزشی مانند آموزش فردی، تدریس خصوصی و خوابگاه بهره ببرند. محل اقامت ممکن است شامل زمان اضافی برای آزمایش، کمک یادداشت برداری و استفاده از فناوری کمکی باشد.
رفتاردرمانی: این درمان میتواند برای دانشآموزان مبتلا به اختلالات یادگیری، به ویژه کسانی که دارای ADHD یا سایر اختلالات رفتاری هستند، مفید باشد. رفتار درمانی می تواند به دانش آموزان کمک کند تا راهبردهای مقابله ای را توسعه دهند و مهارت های سازمانی و مدیریت زمان خود را بهبود بخشند.
دارو: ممکن است برای دانش آموزان مبتلا به ADHD یا سایر اختلالات دارو تجویز شود. داروهای محرک، مانند ریتالین یا آدرال، می توانند توجه و تمرکز را در برخی موارد بهبود بخشند.
گفتار درمانی: دانش آموزانی که اختلالات گفتار و زبان دارند ممکن است از گفتار درمانی بهره مند شوند. یک گفتاردرمانگر میتواند با دانشآموزان کار کند تا مهارتهای فن بیان، واژگان و ارتباط آنها را بهبود بخشد.
کاردرمانی: کاردرمانی می تواند برای دانش آموزانی که مشکلات حرکتی ظریفی مانند دیسگرافی دارند مفید باشد. یک کاردرمانگر میتواند با دانشآموزان کار کند تا مهارتهای دستخط، صفحه کلید و سایر تواناییهای حرکتی ظریف را بهبود بخشد.
رویکرد تیمی چند رشته ای: مؤثرترین درمان اختلالات یادگیری اغلب شامل یک تیم چند رشته ای است که شامل معلمان، والدین، درمانگران و متخصصان مراقبت های بهداشتی می شود. این تیم میتواند برای ایجاد یک برنامه فردی برای هر دانشآموز که به نیازها و چالشهای خاص آنها پاسخ میدهد، با یکدیگر همکاری کنند.
بهترین مرکز درمان اختلالات یادگیری در شرق تهران
متخصصان ما در مرکز روانشناسی و توانبخشی توان آفرین خدمات درمانی را با بالاترین کیفیت ارائه می دهند.
مهم است که به یاد داشته باشید که هیچ رویکرد یکسانی برای درمان اختلالات یادگیری وجود ندارد. برنامه های درمانی باید متناسب با نیازهای فردی هر دانش آموز باشد و ممکن است شامل ترکیبی از این درمان ها باشد.
بیشتر بخوانید :