اختلالات یادگیری بزرگسالان
کاردرمانگران (OTs) با بزرگسالانی که دارای ناتوانی یادگیری هستند کار می کنند تا آنها را قادر به مشارکت در زندگی روزمره کنند که به نوبه خود می تواند سلامت، استقلال و رفاه فرد را بهبود بخشد.
کاردرمانگران می توانند مشاوره، اطمینان خاطر، ارزیابی و مداخله را به منظور توسعه مهارت های فرد در فعالیت های روزمره (شغل) در محیط خانه ، محل کار و جامعه ارائه دهند.
کاردرمانگران به دلایلی که چرا یک فرد در شغل شرکت می کند یا نمی کند علاقه مند هستند. موانع زیادی برای این امر وجود دارد از جمله فقدان انگیزه، ساختار و روال تکراری، خودکارآمدی ضعیف، مشکلات فیزیکی – شناختی یا ارتباطاتی در کنار تاثیر محیط.
کاردرمانگران ارزیابی ها و مداخلات شخصی را ارائه می دهند که بر نیازهای فردی تمرکز دارد. متخصصان کاردرمانی اهمیت مشارکت در طیف متعادلی از فعالیت ها را در زندگی روزمره به منظور حفظ سلامت جسمی و روانی میدانیم.
کاردرمانی اختلالات یادگیری بزرگسالان
همه مشاغل یا فعالیت هایی دارند که هر روز انجام می دهند. گاهی اوقات برای افراد دارای ناتوانی یادگیری، این فعالیت ها می تواند چالش برانگیز باشد و بر عملکرد و توانایی زندگی مستقل آنها تأثیر بگذارد. افراد مبتلا به ناتوانی یادگیری می توانند انجام کارهایی را که نیاز دارند و می خواهند انجام دهند، سخت تر از سایرین بدانند:
خودمراقبتی
اینها وظایفی هستند که افراد باید هر روز انجام دهند تا خود را سالم، ایمن، تمیز و احساس خوب نگه دارند. اینها شامل فعالیت هایی مانند دوش گرفتن، نظافت، پختن غذا، خرید، مسافرت، نگهداری از خانه، باغ و مراقبت از حیوانات خانگی است.
اوقات فراغت
مهم است که اوقات فراغت را در برنامه روزانه خود بگنجانیم. گذراندن وقت برای انجام سرگرمی ها و فعالیت های معنادار می تواند برای سلامت روحی و جسمی مفید باشد.
کار یا تحصیل
بسیاری از مبتلایان به اختلالات یادگیری بزرگسالان پس از انتقال از مدرسه به تحصیل یا کار ادامه می دهند. این می تواند زمان سخت و پرچالشی برای فرد باشد تا با محیط و شغل ناآشنا سازگار شود.
برنامه ریزی
برنامه ریزی و روال افراد را قادر می سازد تا آنچه را که اتفاق می افتد پیش بینی کنند، شکلی برای روز و چارچوبی سازمان یافته برای حمایت فراهم می کند. ناتوانی یادگیری می تواند بر توانایی فرد برای درک یا به خاطر سپردن اطلاعاتی که برای ایجاد و حفظ ساختار شخصی خود نیاز دارد، تأثیر بگذارد.
پردازش حسی
هنگامی که ما اطلاعات حسی را دریافت می کنیم، مغز ما آن را مرتب می کند، آن را درک می کند و سپس در صورت نیاز، بر روی آن عمل می کند – این پردازش حسی نامیده می شود. اگر فردی با پردازش حسی مشکل داشته باشد، ممکن است در انجام کارهای روزانه دچار مشکل شود. ممکن است باعث شود که فرد نسبت به اطلاعات حسی پاسخ نامتناسبی داشته باشد، مانند جیغ زدن هنگام شنیدن سر و صدا یا گفتن اینکه کسی که به آرامی بازوی او را لمس می کند دردناک است.
زوال عقل
کاردرمانگران می توانند با افراد دارای ناتوانی یادگیری و شبکه پشتیبانی آنها برای شناسایی راهبردها به منظور افزایش مشارکت مداوم در شغل . کاهش احتمال زوال عقل کار کنند.
متخصصان کاردرمانی اختلالات یادگیری بزرگسالان در مرکز توانبخشی توان آفرین در شرق تهران خدمات تخصصی کاردرمانی را با هدف کمک به بزرگسالان دارای این اختلال ارائه می دهند.