اختلالات یادگیری در بزرگسالان

  1. خانه
  2. مقالات
  3. اختلالات یادگیری در بزرگسالان
اختلالات یادگیری در بزرگسالان

اختلالات یادگیری در بزرگسالان ادامه اختلالات یادگیری دوران کودکی است که به طور قابل توجهی بر جنبه های مختلف زندگی فرد تأثیر می گذارد. این اختلالات عصبی رشدی بر نحوه پردازش اطلاعات افراد تأثیر می گذارد و منجر به مشکلاتی در خواندن، نوشتن، ریاضیات، حافظه، توجه و تعامل اجتماعی می شود. در حالی که اغلب در بزرگسالان تشخیص داده نمی شود یا اشتباه تعبیر می شود، درک و پرداختن به این چالش ها برای تقویت استقلال، رفاه و فرصت های عادلانه بسیار مهم است.

اختلالات یادگیری در بزرگسالان نشان دهنده هوش پایین نیست. در واقع، بسیاری از بزرگسالان دارای ناتوانی های یادگیری دارای توانایی های شناختی متوسط ​​تا بالاتر از حد متوسط ​​هستند. در عوض، این ناتوانی ها از تفاوت در ساختار و عملکرد مغز ناشی می شود که بر فرآیندهای شناختی خاص تأثیر می گذارد. اصطلاح “ناتوانی یادگیری” طیفی از اختلالات خاص را در بر می گیرد، از جمله:

  • نارساخوانی: عمدتاً بر خواندن تأثیر می گذارد، از جمله رمزگشایی، روانی و درک مطلب. بزرگسالان مبتلا به نارساخوانی ممکن است با آگاهی واج شناختی، املا و بیان نوشتاری دست و پنجه نرم کنند.
  • دیسگرافیا: با مشکلات نوشتن، از جمله دست خط، املا، دستور زبان و سازماندهی افکار نوشتاری مشخص می شود.
  • اختلال حساب: تأثیر بر توانایی های ریاضی، مانند حس اعداد، محاسبه، حل مسئله و درک مفاهیم ریاضی.
  • اختلال کمبود توجه/بیش فعالی (ADHD): در حالی که گاهی اوقات به طور جداگانه در نظر گرفته می شود، ADHD اغلب با ناتوانی های یادگیری همراه است و بر عملکردهای اجرایی مانند توجه، حافظه کاری و کنترل تکانه تأثیر می گذارد و به طور قابل توجهی بر یادگیری و عملکرد روزانه تأثیر می گذارد.
  • اختلال پردازش شنوایی (APD): مشکل در پردازش و تفسیر اطلاعات شنیداری، که می تواند بر درک زبان گفتاری، پیروی از دستورالعمل ها و تشخیص صداها تأثیر بگذارد.
  • اختلال پردازش بینایی (VPD): چالش‌هایی در تفسیر اطلاعات بصری، تأثیر بر خواندن، نوشتن، آگاهی فضایی و هماهنگی بینایی-حرکتی.
  • اختلال پردازش زبان: مشکل در پیوند دادن معنا به زبان، چه گفتاری و چه نوشتاری، که بر درک و بیان تأثیر می گذارد.
  • ناتوانی یادگیری غیرکلامی (NVLD): با مشکلاتی در تفسیر نشانه های غیرکلامی، تعاملات اجتماعی و اطلاعات فضایی-بصری مشخص می شود که اغلب با نقاط قوت در توانایی های کلامی همراه است.

چرا اختلالات یادگیری در بزرگسالان اغلب تشخیص داده نمی شود؟

بر خلاف کودکانی که اغلب در محیط های آموزشی تحت نظر هستند، بزرگسالان مبتلا به ناتوانی های یادگیری ممکن است به دلایل مختلف تشخیص داده نشوند:

  • استراتژی‌های جبران خسارت: در طول سال‌ها، بزرگسالان ممکن است مکانیسم‌ها و استراتژی‌هایی برای مقابله با مشکلات خود ایجاد کنند. آنها ممکن است از کارهایی که چالش های آنها را برجسته می کند یا به شدت به دیگران متکی هستند اجتناب کنند.
  • تعبیر نادرست علائم: مشکلات در سازماندهی، حافظه یا پیروی از دستورالعمل ها ممکن است به ویژگی های شخصیتی مانند تنبلی، بی انگیزگی یا هوش پایین نسبت داده شود تا ناتوانی یادگیری زمینه ای.
  • فقدان آگاهی: هم افراد و هم متخصصان ممکن است تشخیص ندهند که ناتوانی های یادگیری تا بزرگسالی ادامه می یابد یا درک نمی کنند که چگونه در خارج از یک زمینه تحصیلی متفاوت ظاهر می شوند.
  • انگ و شرم: بزرگسالان ممکن است از مشکلات خود احساس خجالت یا شرم کنند و از درخواست کمک یا بحث در مورد مبارزات خود اجتناب کنند.
  • روی مسائل دیگر تمرکز کنید: شرایط سلامت روان مانند اضطراب و افسردگی که در بزرگسالان مبتلا به ناتوانی های یادگیری تشخیص داده نشده شایع تر است، ممکن است چالش های یادگیری اساسی را تحت الشعاع قرار دهد.
  • دسترسی محدود به ارزیابی: ارزیابی های جامع برای ناتوانی های یادگیری می تواند پرهزینه باشد و ممکن است به راحتی برای همه بزرگسالان قابل دسترسی نباشد.

تأثیر ناتوانی های یادگیری تشخیص داده نشده بر زندگی

پیامدهای ناتوانی های یادگیری تشخیص داده نشده در بزرگسالان می تواند گسترده باشد و بر جنبه های مختلف زندگی آنها تأثیر بگذارد:

آموزش و اشتغال: بزرگسالان ممکن است برای تکمیل تحصیلات یا آموزش بیشتر دچار مشکل شوند که منجر به کم کاری یا بیکاری شود. مشکلات خواندن، نوشتن و سازماندهی می تواند مانع عملکرد شغلی و پیشرفت شغلی شود.

مدیریت مالی: چالش‌های مربوط به محاسبه، سازماندهی و درک اطلاعات پیچیده می‌تواند مدیریت امور مالی، بودجه‌بندی و پرداخت قبوض را دشوار کند.

روابط و تعاملات اجتماعی: مشکلات در تفسیر نشانه های اجتماعی، درک ارتباط غیرکلامی (در NVLD)، یا مدیریت تکانشگری (در ADHD) می تواند روابط را تیره کند و منجر به انزوای اجتماعی شود.

مهارت‌های زندگی روزانه: کارهایی که نیاز به خواندن دارند (مانند برچسب‌های دارو، دستورالعمل‌ها)، نوشتن (مثلاً پر کردن فرم‌ها) یا سازماندهی (مثلاً مدیریت قرار ملاقات‌ها) می‌توانند چالش برانگیز باشند.

مسائل حقوقی: مشکلات در درک اسناد یا دستورالعمل های حقوقی پیچیده می تواند آسیب پذیری را در برابر مشکلات قانونی افزایش دهد.
سلامت و تندرستی: چالش‌های درک اطلاعات سلامت، مدیریت داروها یا پیروی از توصیه‌های پزشکی می‌تواند بر سلامت جسمانی تأثیر منفی بگذارد.

علائم اختلالات یادگیری در بزرگسالان

  • مشکلات مداوم در خواندن، نوشتن یا املا: با وجود سال‌ها تحصیل، این چالش‌ها همچنان قابل توجه هستند.
  • اجتناب از انجام وظایف خواندن و نوشتن: افراد ممکن است راه هایی برای دور زدن وظایفی که به این مهارت ها نیاز دارند بیابند.
  • دست خط ضعیف یا مشکل در بیان افکار در نوشتن: کار نوشتاری ممکن است بهم ریخته، از نظر گرامری نادرست یا فاقد جزئیات باشد.
  • مشکلات با مفاهیم و محاسبات ریاضی: مبارزه با محاسبات پایه، حل مسئله، یا درک داده های عددی.
  • مشکلات حافظه: مشکل در به خاطر سپردن دستورالعمل ها، نام ها یا جزئیات.
  • چالش‌های سازمان و مدیریت زمان: تأخیر مکرر، قرارهای از دست رفته و مشکل در اولویت‌بندی وظایف.
  • مشکلات پیروی از دستورالعمل‌های چند مرحله‌ای: اغلب نیاز به دستورالعمل‌های تکراری یا تقسیم‌بندی به مراحل کوچک‌تر دارند.
  • مشکلات توجه و تمرکز: به راحتی حواس پرتی، مشکل در حفظ تمرکز، و تعویض مکرر وظایف (به ویژه در ADHD).
  • مشکلات در درک زبان گفتاری یا دنبال کردن مکالمات (در APD).
  • تفسیر نادرست نشانه های اجتماعی یا داشتن مشکل در تعاملات اجتماعی (در NVLD یا ADHD).

حمایت و استراتژی برای بزرگسالان دارای ناتوانی یادگیری

در حالی که ناتوانی های یادگیری مادام العمر است، بزرگسالان می توانند به طور قابل توجهی از حمایت، تسهیلات و استراتژی های مناسب بهره ببرند که از نقاط قوت آنها استفاده کرده و چالش های آنها را برطرف می کند:

فناوری کمکی: ابزارهایی مانند نرم افزار تبدیل متن به گفتار، نرم افزار گفتار به متن، ضبط کننده های دیجیتال و برنامه های سازمانی می توانند به خواندن، نوشتن، یادداشت برداری و مدیریت زمان کمک کنند.

استراتژی های جبرانی: افراد می توانند تکنیک هایی را برای رفع نقاط ضعف خود یاد بگیرند، مانند استفاده از وسایل کمک بصری، تقسیم وظایف به مراحل کوچکتر و استفاده از استراتژی های حافظه.

تدریس خصوصی و آموزش تخصصی: حمایت هدفمند از سوی مربیان یا متخصصان می تواند به بهبود مهارت های خاص در خواندن، نوشتن، ریاضیات یا سازمان کمک کند.

مشاوره و درمان: پرداختن به تأثیر عاطفی زندگی با ناتوانی یادگیری، ایجاد عزت نفس و ایجاد مکانیسم های مقابله ای برای بهزیستی ذهنی بسیار مهم است.