نارساخوانی در کودکان یک ناتوانی رایج یادگیری است که بر توانایی کودک در خواندن، نوشتن و املا تأثیر می گذارد. درک این نکته مهم است که نارساخوانی نشانه پایین بودن هوش نیست. بلکه یک تفاوت عصبی در نحوه پردازش زبان توسط مغز است. کودکان مبتلا به نارساخوانی معمولاً دارای هوش متوسط یا بالاتر از حد متوسط هستند، اما با جنبه های خاصی از پردازش زبان دست و پنجه نرم می کنند.
علائم نارساخوانی بسته به سن کودک و شدت بیماری می تواند متفاوت باشد. با این حال، برخی از شاخص های رایج می توانند قبل از مهدکودک ظاهر شوند و در سال های اولیه مدرسه آشکارتر شوند.
علائم پیش دبستانی:
- مشکل در یادگیری قافیه های ساده
- تاخیر در گفتار
- در دنبال کردن دستورالعملها مشکل دارید
- مشکل در تشخیص چپ از راست
- مشکل در نامگذاری حروف یا صداها
علائم اولیه سن مدرسه (خواندن):
- پیشرفت کند خواندن
- مشکل در ترکیب صداها برای تشکیل کلمات
- خواندن مردد و پر زحمت، به ویژه با صدای بلند
- اشتباه تلفظ کردن کلمات
- از دست دادن کلمات یا اضافه کردن کلمات اضافی در حین مطالعه
- مشکل در تشخیص کلمات آشنا
- درک مطلب ضعیف
علائم اولیه سن مدرسه (نوشتن و املا):
- کار نوشتاری ضعیف در مقایسه با توانایی شفاهی، با دست خط نامرتب و اصلاحات زیاد
- حروف گیج کننده که شبیه به هم هستند (b/d، p/q و غیره)
- اشتباهات املایی مکرر، حتی با کلمات ساده آوایی
- معکوس شدن حروف یا اعداد
- مشکل در سازماندهی کار نوشتاری
دلایل نارساخوانی در کودکان
علت دقیق نارساخوانی در دست بررسی است، اما تحقیقات به ترکیبی از عوامل ژنتیکی و عصبی اشاره میکند.
- ژنتیک: نارساخوانی معمولاً در خانواده ها ایجاد می شود که نشان دهنده یک استعداد ژنتیکی است.
- پردازش مغز: کودکان مبتلا به نارساخوانی ممکن است در نحوه پردازش صداها و روابط آنها با نمادهای نوشتاری تفاوت هایی داشته باشند.
- آگاهی واج شناختی: این به توانایی درک و دستکاری اصوات سازنده کلمات اشاره دارد. مشکلات در این زمینه مشخصه نارساخوانی است.
نارساخوانی می تواند برای کودکان ناامید کننده و دلسرد کننده باشد. آنها ممکن است احساس کنند که به اندازه همسالان خود باهوش نیستند، که منجر به از دست دادن اعتماد به نفس و انگیزه در مدرسه می شود. در اینجا برخی از پیامدهای بالقوه نارساخوانی تشخیص داده نشده یا پشتیبانی نشده آورده شده است:
- عزت نفس پایین: مبارزه با خواندن و نوشتن باعث می شود کودکان احساس خجالت و بی کفایتی کنند.
- اجتناب: کودکان ممکن است از فعالیت هایی که شامل خواندن یا نوشتن است اجتناب کنند که منجر به انزوای اجتماعی و مشکلات تحصیلی می شود.
- مشکلات توجه: مشکل در تمرکز بر تکالیف خواندن می تواند منجر به مشکلات توجه در زمینه های دیگر شود.
- مسائل رفتاری: ناامیدی و اضطراب می تواند به عنوان مشکلات رفتاری در برخی از کودکان ظاهر شود.
تشخیص و درمان
شناسایی زودهنگام و مداخله برای کودکان مبتلا به نارساخوانی بسیار مهم است. اگر مشکوک هستید که فرزندتان ممکن است نارساخوانی داشته باشد، با متخصص اطفال او صحبت کنید. آنها ممکن است ارزیابی رسمی توسط روانشناس، متخصص کاردرمانی یا آسیب شناس گفتار-زبان را توصیه کنند.
در اینجا چند راه برای حمایت از کودک مبتلا به نارساخوانی وجود دارد:
- برنامه های سوادآموزی ساختاریافته: این برنامه ها به صراحت آگاهی واج شناختی، آواشناسی، روانی، واژگان و مهارت های درک مطلب را آموزش می دهند.
- یادگیری چند حسی: تکنیک هایی که حواس مختلف (بصری، شنوایی، حرکتی) را درگیر می کند، می تواند برای کودکان مبتلا به نارساخوانی مفید باشد.
- فناوریهای کمکی: ابزارهایی مانند کتابهای صوتی، نرمافزار تبدیل متن به گفتار و صفحهکلیدهای تخصصی میتوانند خواندن و نوشتن را آسانتر کنند.
- تقویت مثبت: تلاشها و پیشرفتهای فرزندتان را هر چقدر هم که کوچک باشد جشن بگیرید.
- حمایت: با مدرسه فرزندتان کار کنید تا اطمینان حاصل کنید که آنها از تسهیلات مناسب، مانند زمان طولانی برای آزمون ها یا تکالیف اصلاح شده برخوردار هستند.