مشکلات یادگیری خاص

  1. خانه
  2. مقالات
  3. مشکلات یادگیری خاص
مشکلات یادگیری خاص

مشکلات یادگیری خاص

نارساخوانی: وضعیتی که می تواند بر روان خواندن و درک مطلب، نوشتن، املا، گفتار و یادآوری تأثیر بگذارد. نارساخوانی ممکن است همراه با سایر شرایط مرتبط رخ دهد و به عنوان یک ناتوانی یادگیری مبتنی بر زبان نیز شناخته می شود.

دیسگرافی: مبتلایان به این نوع مشکل یادگیری در نوشتن خوانا، فاصله بین کلمات به طور مداوم، املا، نوشتن، فکر کردن و نوشتن به طور همزمان، یا برنامه ریزی فضایی (روی کاغذ). به طور خاص، این وضعیت بر دست خط و سایر مهارت های حرکتی ظریف مشکل دارند.

اختلال ریاضیات: این وضعیت ممکن است بر توانایی فرد در توسعه مهارت های ریاضی، درک اعداد و یادگیری حقایق مبتنی بر ریاضی تأثیر بگذارد. درک نمادهای ریاضی، سازماندهی یا به خاطر سپردن اعداد، تشخیص زمان و شمارش برای افراد مبتلا به اختلال در محاسبه ممکن است دشوار باشد.

اختلال پردازش شنوایی (اختلال پردازش شنوایی مرکزی): افراد مبتلا به این بیماری ممکن است در تشخیص تفاوت بین صداها، درک ترتیب صداها، تشخیص اینکه صداها از کجا آمده اند یا در جدا کردن صداها از نویز پس زمینه مشکل داشته باشند.

اختلال پردازش زبان: این وضعیت که نوعی APD است، معنی دادن به گروه های صوتی را برای تشکیل کلمات و جملات برای افراد دشوار می کند. این به پردازش هر دو زبان بیانی و دریافتی مربوط می شود.

سایر مشکلات یادگیری خاص

مشکلات یادگیری غیرکلامی: این مشکلات معمولاً تفسیر حالات چهره و زبان بدن را برای افراد دشوار می کند. مهارت های دیداری-فضایی، حرکتی و اجتماعی ممکن است تحت تأثیر قرار گیرند.

نقص حرکتی بینایی ادراکی – بصری: کسانی که دچار دیسگرافی یا مشکل یادگیری غیرکلامی هستند ممکن است نقص حرکتی بینایی ادراکی – بصری نیز داشته باشند که می‌تواند بر نحوه درک اطلاعات بصری، توانایی ترسیم و کپی کردن، هماهنگی دست و چشم و همچنین تأثیر بگذارد. توانایی دنبال کردن در متن یا روی کاغذ.

بیش فعالی با کمبود توجه به عنوان یک مشکل یادگیری در نظر گرفته نمی شود، اما تحقیقات نشان می دهد که بین 30 تا 50 درصد از کودکان هم ADHD و هم مشکل یادگیری خاص دارند. وقتی این دو شرایط با هم اتفاق بیفتند، یادگیری می تواند حتی چالش برانگیزتر شود.

درمان اختلالات یادگیری

والدین ممکن است نگران باشند که اختلال یادگیری مانع موفقیت فرزندشان در مدرسه شود، اما لزوماً اینطور نیست. معلمان، متخصصان سلامت روان و متخصصان حوزه اختلالات یادگیری اغلب می توانند با دانش آموزانی که مشکل یادگیری یا سایر نگرانی های تحصیلی دارند کار کنند. این متخصصان می‌ توانند به شناسایی نواحی خاص مشکل و توسعه برنامه‌ ها و استراتژی‌ های یادگیری تخصصی، مانند IEP (برنامه آموزشی فردی)، به منظور تنظیم استراتژی‌ های آموزشی به بهترین نحو با نقاط قوت آن دانش‌آموز و سازگاری با نقاط ضعف کمک کنند. هنگامی که نیازهای کودک به اندازه کافی در کلاس اصلی قابل رسیدگی نباشد، ممکن است کودک را در کلاس دیگری – برای تمام یا بخشی از روز مدرسه – برای دریافت آموزش های تخصصی، اغلب در سطح فردی، قرار دهند.

کنار آمدن با چالش های مشکلات یادگیری خاص می تواند دشوار باشد. کودکان و نوجوانان ممکن است خشم، ناامیدی، اضطراب یا استرس را در نتیجه مشکل تجربه کنند. آنها ممکن است زمانی که به طور گسترده مطالعه می کنند، اما نمرات آزمون پایینی دریافت می کنند، ناامید شوند. هنگامی که درک یک تکلیف دشوار است یا در آغاز هر سال تحصیلی جدید مضطرب می شوید، عصبانیت و استرس را تجربه کنید. این مسائل عاطفی اغلب می‌توانند موضوع را تشدید کنند و ممکن است آن را بدتر کنند، اما صحبت کردن در مورد این نگرانی‌ها و سایر نگرانی‌های عاطفی با یک مشاور یا درمانگر می‌تواند مفید باشد. یک درمانگر همچنین می‌تواند به افراد کمک کند تا بفهمند که اگرچه ناتوانی‌های یادگیری مادام العمر هستند، اما روش‌های کمک و حمایت زیادی در دسترس هستند. یک کودک همچنین می‌تواند مکانیسم‌های مقابله‌ای موثر را برای مدیریت دشواری‌ها و مسائل عاطفی ناشی از آن بیاموزد.

کاردرمانی می تواند برای کودکانی که دارای مشکلات یادگیری خاص هستند مفید باشد.

 

کلمات مرتبط :

انواع اختلالات یادگیری – درمان اختلالات یادگیری با کاردرمانی – کاردرمانی برای کودکان دارای ناتوانی یادگیری