وسواس فکری در نوجوانان

3. وسواس فکری در نوجوانان
وسواس فکری در نوجوانان

وسواس فکری در نوجوانان یا همان اختلال وسواس اجباری (OCD) یک وضعیت سلامت روان مزمن است که با افکار غیرقابل کنترل و تکرار شونده (وسواس ها) و رفتارها (اجبار) مشخص می شود که فرد احساس می کند مجبور به تکرار آنها است. در حالی که OCD می تواند افراد را در هر سنی تحت تاثیر قرار دهد، شروع آن معمولا در دوران نوجوانی رخ می دهد. درک OCD در نوجوانان بسیار مهم است، زیرا تشخیص زودهنگام و مداخله می تواند به طور قابل توجهی نتایج را بهبود بخشد.

بیشتر بخوانید : اختلال اضطراب فراگیر

علائم وسواس فکری در نوجوانان

وسواس
وسواس فکری، تصاویر، یا تمایلات مزاحم و ناخواسته ای هستند که باعث اضطراب یا پریشانی قابل توجهی می شوند. وسواس های رایج در نوجوانان مبتلا به OCD عبارتند از:

ترس از آلودگی: نگرانی بیش از حد در مورد میکروب، کثیفی یا بیماری.
ترس از آسیب: افکار مداوم در مورد آسیب رساندن به خود یا عزیزان.
تقارن و نظم: نیاز به اشیاء در یک نظم خاص یا به صورت متقارن تراز شده باشند.
افکار ممنوع یا تابو: افکار مزاحم درباره موضوعات نامناسب یا تابو مانند جنسیت، مذهب یا خشونت.
کمال گرایی: نگرانی بیش از حد در مورد اشتباه کردن یا عدم اندازه گیری استانداردهای بالا.

اجبارها
اجبارها رفتارهای تکراری یا اعمال ذهنی هستند که در پاسخ به یک وسواس یا بر اساس قوانین سفت و سخت انجام می شوند. اجبارهای رایج در بین نوجوانان عبارتند از:

تمیز کردن و شستن: شستن زیاد دست ها، دوش گرفتن یا تمیز کردن اشیا.
چک کردن: چک کردن مکرر قفل ها، وسایل برقی یا موارد دیگر برای اطمینان از ایمنی.
تکرار: انجام اعمال به تعداد معینی یا تا زمانی که احساس “درست” داشته باشد.
شمارش: درگیر شدن در مراسم یا الگوهای شمارش خاصی.
جستجوی اطمینان خاطر: به طور مداوم به دنبال کسب اطمینان از دیگران برای کاهش اضطراب هستید.

وسواس فکری می تواند به طور قابل توجهی بر سلامت عاطفی و عملکرد روزانه نوجوان تأثیر بگذارد. علائم می تواند منجر به:

اضطراب و پریشانی: نگرانی و استرس دائمی ناشی از وسواس و نیاز به انجام اجبار.
چالش های تحصیلی: مشکل در تمرکز، تکمیل وظایف و همگام شدن با تکالیف مدرسه.
انزوای اجتماعی: کناره گیری از دوستان و فعالیت ها به دلیل خجالت یا ماهیت وقت گیر اجبارها.
اعتماد به نفس پایین: احساس متفاوت بودن یا شرمندگی به دلیل علائم آنها.

علل و عوامل خطر

عوامل ژنتیکی
شواهدی وجود دارد که نشان می دهد OCD یک جزء ژنتیکی دارد. نوجوانان با سابقه خانوادگی OCD یا سایر اختلالات اضطرابی در معرض خطر بیشتری هستند.

عوامل عصبی زیستی
ناهنجاری‌ها در ساختار و عملکرد مغز، به‌ویژه در نواحی مربوط به تنظیم احساسات و تصمیم‌گیری (مانند قشر اوربیتوفرونتال، قشر سینگولیت قدامی و عقده‌های قاعده‌ای)، با OCD مرتبط هستند.

فاکتورهای محیطی
رویدادهای استرس زای زندگی، تروما و برخی عفونت ها (مانند عفونت های استرپتوکوکی که منجر به اختلالات عصبی خودایمنی کودکان مرتبط با عفونت های استرپتوکوک یا PANDAS می شود) می توانند علائم OCD را تحریک یا تشدید کنند.

عوامل روانشناسی
برخی از ویژگی‌های شخصیتی مانند کمال‌گرایی و سطوح بالای مسئولیت‌پذیری می‌توانند به توسعه OCD کمک کنند.

درمان وسواس فکری در نوجوانان

درمان شناختی رفتاری (CBT)
درمان شناختی رفتاری موثرترین درمان برای OCD در نوجوانان است. بر تغییر الگوهای تفکر و رفتاری که علائم OCD را حفظ می کند، تمرکز دارد. اجزای کلیدی عبارتند از:

• پیشگیری از مواجهه و واکنش (ERP): رویکرد استاندارد طلایی شامل قرار دادن تدریجی نوجوان در معرض موقعیت‌ها یا افکار ترسناک (قرار گرفتن در معرض) و کمک به آنها در مقاومت در برابر تمایل به انجام رفتارهای اجباری (پیشگیری از پاسخ) است. این به کاهش اضطراب مرتبط با وسواس کمک می کند و چرخه اجبار را ضعیف می کند.
  • بازسازی شناختی: آموزش به نوجوانان برای به چالش کشیدن و اصلاح افکار غیرمنطقی یا تحریف شده که به OCD کمک می کنند.

داروها
مهارکننده‌های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs) رایج‌ترین داروهایی هستند که برای OCD تجویز می‌شوند. این شامل:

فلوکستین (پروزاک)
فلووکسامین (لووکس)
سرترالین (Zoloft)
این داروها به افزایش سطح سروتونین در مغز کمک می کنند که می تواند علائم OCD را کاهش دهد.

درمان ترکیبی
برای بسیاری از نوجوانان، ترکیبی از CBT و دارو موثرترین استراتژی درمانی است. این روش می‌تواند تسکین علائم قابل توجهی را نسبت به هر دو درمان به تنهایی ارائه دهد.

خانواده درمانی و حمایت
مشارکت دادن اعضای خانواده در درمان بسیار مهم است، زیرا آنها می توانند به حمایت از نوجوان و تقویت استراتژی های درمانی در خانه کمک کنند. خانواده درمانی می تواند هر پویایی خانواده را که ممکن است به علائم OCD در نوجوان کمک کند یا تشدید کند، رسیدگی کند.