هنردرمانی در کودکان دارای ناتوانی یادگیری
هنردرمانی را می توان نوعی روان درمانی دانست که توسط یک هنردرمانگر آموزش دیده تسهیل می شود و شامل استفاده از مواد هنری و صنایع دستی به منظور بیان افکار و احساسات فرد می شود. از زمان پیدایش، هنر از نظر ایجاد بستری برای انعکاس عبارات ناخودآگاه فرد از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده است. این مانند آینه ای برای روند خودسازی است. و زیباترین ویژگی هنر درمانی این است که برای همه گروه های سنی قابل اجرا است، از این رو فرصت فوق العاده ای را برای هر فردی ایجاد می کند تا پتانسیل شفا و شادی را کشف کند.
مشخص شده است که هنر درمانی با کودکان، به ویژه آنهایی که نیازهای ویژه دارند، به زیبایی کار می کند. به عنوان روان درمانی مکمل، به طور موثر بر سه معیار مهم رشد در میان کودکان تأثیر می گذارد. توانایی های شناختی، مهارت های رفتاری و مهارت های اجتماعی. در سرتاسر جهان، پزشکان مختلف هنردرمانی نتایج مثبتی را از نظر کاربرد برنامه مداخله هنردرمانی در میان گروههای نیازهای ویژه کودکان گزارش کردهاند. مشخص شده است که به دلایل زیر از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است:
- گشودگی به خلاقیت
- گشودگی به انعطاف پذیری از نظر فرآیند درمان، در رابطه با راحتی مراجع
- در دسترس بودن دامنه نوآوری از سوی درمانگر
- آزادی بیان (شامل عدم قضاوت در مورد درست یا غلط، خوب یا بد)
- توانایی های شناختی را تقویت می کند
- ثبات عاطفی را تشویق می کند
- مهارت های اجتماعی را تقویت می کند
- اعتماد به نفس افراد را تقویت می کند
- روند خودسازی، توسعه عزت نفس بالا، تاب آوری و … را افزایش می دهد.
هنردرمانی در کودکان دارای ناتوانی یادگیری
اختلالات یادگیری یک اختلال عصبی است که با تفاوت در نحوه عملکرد مغز یک فرد مشخص می شود. نمی توان آن را درمان یا حذف کرد، اما از طریق برنامه مداخله موثر و جلسات آموزشی می توان کودکان را به یادگیری بهتر و دستیابی به نتایج موفقیت آمیز در درازمدت سوق داد. حوزه ناتوانی یادگیری مستلزم تمرکز معلمان و والدین بر سه جنبه است:
- نقاط قوت موجود کودک
- پتانسیل توسعه
- فرآیند توسعه
با در نظر گرفتن نکات فوق، همیشه می توان برنامه مداخله هنردرمانی را برای کودکان دارای ناتوانی یادگیری انتخاب کرد. مرحله اول، جایی که لازم است قدرت موجود کودک شناسایی شود. فرآیند شکلگیری رابطه بین درمانگر و کودک، ایجاد یک منطقه راحت برای کودک در محیط درمانی، آشنا کردن کودک با ایده ابراز وجود و غیره با فعالیتهای هنری و صنایع دستی در آن بسیار راحتتر میشود.
مرحله دوم جایی است که درمانگر باید عملکرد و سطح مشارکت کودک را درک کند، سپس سطح پاسخ کودک را شناسایی کند و بر این اساس دامنه رشد بیشتر را تعیین کند. این مرحله ای است که برای حفظ انگیزه کودک برای شرکت در فعالیت ها و نشان دادن ثبات در ابتکارات، نیاز به خلاقیت شدید است.
در نهایت وقتی در مورد مرحله سوم صحبت می کنیم، که در آن کودک باید مهارت خاصی را بیاموزد، باید چیزی مورد علاقه او باشد. چیزی که ماهیت بازیگوشی داشته باشد، باعث ایجاد احساس یکنواختی در او نمی شود، او را به چالش نمی کشد و او را تشویق می کند که از جلسات خود لذت ببرد. و بنابراین، هنر درمانی به طور موفقیت آمیزی بین الزامات و روند توسعه پل می شود.
پس از توضیح نقش هنردرمانی در سه مرحله فوق، ذکر و درک این نکته مهم است که ماهیت فوری فعالیت های هنری و صنایع دستی نامحدود است. روشهای بینهایتی برای کار با چنین فعالیتهایی برای فواید سلامت روان انسان و بهویژه در مورد جمعیت کودکان وجود دارد، این روزها برای نتایج مؤثری که در تحقیقات انجام شده تا به امروز نشان داده است، تقاضای بسیار زیادی دارد.
کلمات مرتبط :
هنردرمانی در کودکان دارای ناتوانی یادگیری – هنردرمانی چیست؟ – درمان اختلالات یادگیری با کاردرمانی – کاردرمانی در پیروزی – کاردرمانی اختلالات یادگیری