کاردرمانی در اختلال یادگیری از خدمات تخصصی است که توسط متخصصان ما در مرکز درمان اختلالات یادگیری در شرق تهران ارائه می شود.
اختلالات یادگیری (LD) گروهی از شرایط عصبی رشدی هستند که بر نحوه پردازش، درک و حفظ اطلاعات فرد تأثیر میگذارند. این مشکلات می تواند بر توانایی کودک برای انجام فعالیت های روزمره مرتبط با یادگیری مانند خواندن، نوشتن، ریاضیات و سازماندهی تأثیر بگذارد. کاردرمانی کودکان (OT) نقش مهمی در حمایت از کودکان و بزرگسالان مبتلا به اختلالات یادگیری با تمرکز بر بهبود توانایی آنها برای مشارکت معنادار در زندگی روزمره ایفا می کند.
شایع ترین اختلالات یادگیری
نارساخوانی: OTs می تواند به کودکان مبتلا به نارساخوانی کمک کند تا مهارت های دیداری-حرکتی را برای بهبود روان خواندن ایجاد کنند. این ممکن است شامل فعالیت هایی باشد که ردیابی بصری، آگاهی فضایی و هماهنگی دست و چشم را آموزش می دهد.
Dysgraphia: دیسگرافی میتواند با کودکان مبتلا به دیسگرافیا برای بهبود مهارتهای حرکتی ظریف و ایجاد درک مؤثرتر از مداد کار کند. آنها همچنین ممکن است ابزارهای تطبیقی مانند جلیقه های وزن دار یا مدادهای تخصصی را برای بهبود راحتی و کنترل هنگام نوشتن معرفی کنند.
ADHD: کاردرمانی در اختلال یادگیری می تواند به کودکان مبتلا به ADHD کمک کند تا استراتژی هایی برای مدیریت توجه و بیش فعالی ایجاد کنند. این ممکن است شامل تهیه اسباببازیهای فیجت برای هدایت انرژی، ایجاد یک محیط ساختاریافته برای به حداقل رساندن حواس پرتیها یا آموزش مهارت های سازمانی باشد.
کاردرمانی در اختلال یادگیری
برخلاف درمان های سنتی که صرفاً بر جنبه های شناختی یادگیری تمرکز میکنند، کاردرمانی رویکردی کلنگر دارد. کاردرمانگران (OTs) “شغل” را به عنوان فعالیت های معنی دار زندگی روزمره، از جمله مراقبت از خود، یادگیری، اوقات فراغت و مشارکت اجتماعی می بینند. برای افراد مبتلا به LD، این فعالیت ها می تواند به دلیل مشکلات در زمینه هایی مانند:
- مهارت های حرکتی ظریف: در دست گرفتن مداد، نوشتن خوانا، دستکاری ابزار.
- مهارت های حرکتی درشت: تعادل، هماهنگی، برنامه ریزی حرکات.
- پردازش حسی: مشکل در پردازش اطلاعات حسی از بینایی، لمس، صدا و غیره.
- یکپارچگی بینایی و حرکتی: مشکل در هماهنگی حرکات دست و چشم.
- توجه و تمرکز: مشکل در تمرکز، ماندن در کار، فیلتر کردن عوامل حواسپرتی.
- عملکرد اجرایی: برنامه ریزی، سازماندهی، مدیریت زمان، حل مسئله.
ارزیابی و استراتژی های مداخله در اختلالات یادگیری
رویکرد OT برای حمایت از افراد مبتلا به LD با یک ارزیابی جامع شروع می شود. این شامل جمع آوری اطلاعات در مورد افراد زیر است:
- ناتوانی یادگیری خاص: نارساخوانی، نارسا نویسی، اختلال حساب، ADHD و غیره.
- شدت مشکل یادگیری
- تاثیر بر فعالیت های روزمره زندگی
- نقاط قوت و ضعف.
- عوامل محیطی موثر بر عملکرد
بر اساس ارزیابی، کاردرمانی در اختلال یادگیری یک برنامه مداخله فردی با تمرکز بر بهبود مهارت های مورد نیاز برای شرکت در فعالیت های مورد نظر ایجاد می کند.
در اینجا چند استراتژی کلیدی مورد استفاده در OT برای اختلالات یادگیری آورده شده است:
- تجزیه و تحلیل فعالیت: تقسیم وظایف به مراحل کوچکتر و قابل مدیریت تر.
- راهبردهای تطبیقی: آموزش تکنیک ها و ابزارهای جبرانی برای غلبه بر چالش ها.
- فعالیت های یکپارچگی حسی: کمک به افراد برای مدیریت ورودی حسی برای تمرکز و مشارکت بهتر.
- رشد مهارت های حرکتی ظریف: تمرین هایی برای بهبود مهارت، گرفتن مداد و دست خط.
- فعالیت های یکپارچه سازی بینایی- حرکتی: فعالیت هایی که حرکات دست و چشم را برای کارهایی مانند کپی کردن یا نوشتن هماهنگ می کند.
- فناوری کمکی: معرفی ابزارهایی مانند صفحه کلیدهای ارگونومیک، نرم افزار تبدیل متن به گفتار یا مدادهای تخصصی.
- آموزش مهارت های سازمانی: استراتژی هایی برای برنامه ریزی، زمان بندی و مدیریت زمان.
- اصلاحات محیطی: تنظیم محیط آموزشی برای به حداقل رساندن حواس پرتی.
- تکنیک های خودتنظیمی: استراتژی هایی برای مدیریت اضطراب، ناامیدی و بهبود تنظیم هیجانی.
مزایای کاردرمانی در اختلال یادگیری
با کار با OT، افراد مبتلا به LD می توانند طیف وسیعی از مزایای را تجربه کنند:
- مشارکت بهتر در فعالیت های روزانه: افزایش استقلال و اعتماد به نفس در انجام تکالیف مدرسه، وظایف مراقبت از خود و فعالیت های اوقات فراغت.
- مهارت های یادگیری پیشرفته: توانایی بهبود یافته برای خواندن، نوشتن و انجام محاسبات.
- دست خط بهتر: ایجاد سبک نوشتاری خواناتر و کارآمدتر.
- کاهش ناامیدی و اضطراب: بهبود مهارت های خودتنظیمی برای مدیریت احساسات و مقابله با چالش ها.
- افزایش عزت نفس: اعتماد بیشتر به توانایی های خود و احساس موفقیت.