اختلال یادگیری در کودکان اتیسم

  1. خانه
  2. مقالات
  3. اختلال یادگیری در کودکان اتیسم
اختلال یادگیری در کودکان اتیسم

اختلال یادگیری در کودکان اتیسم

اختلال طیف اوتیسم (ASD) یک اختلال عصبی رشدی است که بر تعامل اجتماعی، ارتباطات و رفتار تأثیر می گذارد. در حالی که اوتیسم به خودی خود یک اختلال یادگیری نیست، بسیاری از کودکان مبتلا به اوتیسم دارای اختلالات یادگیری همزمان هستند که می تواند بر رشد تحصیلی آنها تأثیر بگذارد. این اختلالات یادگیری می توانند از نظر دامنه و شدت بسیار متفاوت باشند و ممکن است نیاز به مداخلات فردی برای رفع نیازهای خاص داشته باشند. در این مقاله، ما اختلالات یادگیری رایج مرتبط با اوتیسم، تأثیر آنها بر یادگیری و رشد کودکان و همچنین راهبردهای مؤثر برای حمایت از پیشرفت تحصیلی آنها را بررسی خواهیم کرد.

رایج ترین انواع اختلال یادگیری در کودکان اتیسم

نارساخوانی: نارساخوانی یک ناتوانی یادگیری خاص است که بر خواندن و پردازش زبان تأثیر می گذارد. کودکان مبتلا به اوتیسم به دلیل مشکلات در پردازش واج شناختی و درک زبان ممکن است با روان خواندن، رمزگشایی کلمات و درک متن نوشته شده دچار مشکل شوند.

دیسکالکولیا: دیسکالکولیا یک اختلال یادگیری است که بر مهارت های ریاضی از جمله حس اعداد، عملیات حسابی و حل مسئله تأثیر می گذارد. کودکان مبتلا به اوتیسم ممکن است در درک مفاهیم ریاضی، به خاطر سپردن حقایق ریاضی و به کارگیری مهارت های ریاضی در زمینه های دنیای واقعی با چالش هایی مواجه شوند.

اختلال پردازش شنوایی (APD): APD وضعیتی است که بر نحوه تفسیر مغز اطلاعات شنیداری تأثیر می گذارد. کودکان مبتلا به اوتیسم ممکن است در پردازش و درک ورودی شنیداری مشکل داشته باشند که می تواند بر رشد زبان، مهارت های ارتباطی و عملکرد تحصیلی آنها تأثیر بگذارد.

اختلال پردازش بینایی: اختلال پردازش بینایی به مشکلات در تفسیر و درک اطلاعات بصری اشاره دارد. کودکان مبتلا به اوتیسم ممکن است با تبعیض بصری، آگاهی فضایی، حافظه بصری و سایر جنبه های پردازش بصری که برای یادگیری و موفقیت تحصیلی ضروری هستند، دست و پنجه نرم کنند.

کاستی های عملکرد اجرایی: عملکرد اجرایی به فرآیندهای شناختی اشاره دارد که به افراد کمک می کند برنامه ریزی، سازماندهی، مدیریت زمان، تنظیم احساسات و انجام کارها را به طور موثر انجام دهند. کودکان مبتلا به اوتیسم اغلب چالش هایی در عملکرد اجرایی دارند که می تواند بر توانایی آنها در تمرکز، اولویت بندی وظایف، پیروی از دستورالعمل ها و مدیریت خواسته های تحصیلی تأثیر بگذارد.

تأثیر اختلالات یادگیری بر کودکان اوتیستیک

اختلالات یادگیری می تواند تأثیر قابل توجهی بر عملکرد تحصیلی، تعاملات اجتماعی و رفاه عاطفی کودکان اوتیستیک داشته باشد. این چالش ها ممکن است به طرق مختلف ظاهر شوند، مانند:

چالش های تحصیلی: کودکان مبتلا به اوتیسم و اختلالات یادگیری همزمان ممکن است در کسب و به کارگیری دانش آکادمیک در موضوعات مختلف دچار مشکل شوند. این چالش ها می تواند منجر به ناامیدی، عزت نفس پایین و موفقیت تحصیلی پایین شود.

انزوای اجتماعی: اختلالات یادگیری می تواند بر توانایی کودکان برای درگیر شدن در تعاملات اجتماعی، برقراری ارتباط موثر و تفسیر نشانه های اجتماعی تأثیر بگذارد. این می تواند به احساس انزوای اجتماعی، تنهایی و مشکل در ایجاد و حفظ دوستی کمک کند.

مسائل رفتاری: کودکان مبتلا به اوتیسم و اختلالات یادگیری ممکن است مشکلات رفتاری مانند مشکل در پیروی از دستورالعمل ها، فروپاشی و رفتار مخالف را نشان دهند. این مسائل می تواند محیط های یادگیری را مختل کند، پیشرفت تحصیلی را مختل کند و بر روابط همسالان تأثیر بگذارد.

پریشانی عاطفی: مبارزات تحصیلی و چالش های اجتماعی مرتبط با اختلالات یادگیری می تواند به پریشانی عاطفی، اضطراب و افسردگی در کودکان اوتیستیک کمک کند. پرداختن به این نیازهای عاطفی و ارائه حمایت کافی برای ارتقای رفاه روانی ضروری است.

راهکارهایی برای حمایت از کودکان اتیسم با اختلال یادگیری

طرح آموزش فردی (IEP): با مربیان، گفتار درمانگران، کاردرمانگران و سایر متخصصان همکاری کنید تا یک IEP ایجاد کنید که به نیازها و اهداف یادگیری منحصر به فرد کودک توجه کند. این طرح باید شامل تسهیلات، اصلاحات و اهداف خاص متناسب با نقاط قوت و چالش های کودک باشد.

رویکردهای یادگیری چند حسی: از روش‌های آموزشی چند حسی استفاده کنید که حواس چندگانه (مانند بینایی، شنوایی، حرکت‌شناسی) را برای تقویت یادگیری و حفظ حافظه درگیر می‌کند. این رویکردها می تواند به کودکان مبتلا به اوتیسم و اختلالات یادگیری کمک کند تا مفاهیم تحصیلی را بهتر درک کرده و به کار گیرند.

پشتیبانی بصری: از وسایل کمک بصری، برنامه‌ها، نمودارها و سایر پشتیبانی‌های بصری برای تقویت درک، سازماندهی و ارتباطات برای کودکان مبتلا به اوتیسم استفاده کنید. حمایت های بصری می تواند به کودکان مبتلا به اختلالات یادگیری کمک کند تا اطلاعات را به طور موثرتر و مستقل تر پردازش کنند.

روال ساختاریافته: یک روال روزانه ثابت با انتظارات، انتقال ها و وظایف واضح برای ارتقای قبل ایجاد کنید. یک روال منظم می تواند به کودکان کمک کند تا سازماندهی شده، متمرکز و با انگیزه در فعالیت های یادگیری شرکت کنند.

آموزش مهارت‌های اجتماعی: آموزش مهارت‌های اجتماعی هدفمند و حمایت برای کمک به کودکان اوتیستیک مبتلا به اختلالات یادگیری برای توسعه مهارت‌های بین فردی، استراتژی‌های ارتباطی و درک اجتماعی. این مداخلات می تواند تعاملات اجتماعی، روابط با همسالان و تنظیم عاطفی را بهبود بخشد.