نشانه های اختلالات یادگیری
ناتوانیهای یادگیری (LD) گروهی از اختلالات عصبی رشدی هستند که بر نحوه پردازش اطلاعات توسط شخص تأثیر میگذارند. آنها بازتابی از هوش نیستند، بلکه تفاوتی در نحوه عملکرد مغز هستند. افراد مبتلا به LD می توانند در بسیاری از زمینه ها برتر باشند، اما ممکن است با مهارت های خاصی مانند خواندن، نوشتن، ریاضیات یا سازماندهی دست و پنجه نرم کنند. این کشمکش ها میتوانند در علائم مختلفی ظاهر شوند و شدت و انواع خاص علائم میتواند از فردی به فرد دیگر بسیار متفاوت باشد.
نشانه های اختلالات یادگیری
1. مشکلات خواندن:
رمزگشایی: به قابلیت اتصال حروف و صداها اشاره دارد. افراد مبتلا به نارساخوانی، یک LD رایج، ممکن است در این مورد مشکل داشته باشند که منجر به موارد زیر می شود:
- مشکل در تلفظ کلمات (آگاهی آوایی)
- سرعت خواندن پایین
- اشتباه تلفظ کردن کلمات
روان: این به روان و خودکار خواندن مربوط می شود. مسائل در اینجا ممکن است شامل موارد زیر باشد:
- دودلی و سکندری هنگام مطالعه
- درک ضعیف خواندن به دلیل تمرکز بر رمزگشایی
- بیزاری از بلندخوانی
واژگان و درک مطلب: مشکل در درک معنای کلمات و حفظ اطلاعات از خواندن می تواند به شرح زیر باشد:
- واژگان محدود
- مشکل در پاسخ به سؤالات در مورد آنچه خوانده شده است
- نیاز به بازخوانی متون چندین بار
2. مشکلات نوشتن:
املا: چالش های املا می تواند شامل موارد زیر باشد:
- مشکل در به خاطر سپردن الگوهای حروف
- جابجایی حروف
- حذف یا اضافه کردن حروف
گرامر و مکانیک: مبارزه با ساختار جمله، علائم نقطه گذاری و دستور زبان می تواند به صورت زیر ظاهر شود:
- جملات اجرا شده و قطعات جمله
- استفاده نادرست از علائم نگارشی
- استفاده نادرست از زمان فعل
بیان نوشتاری: مشکل در انتقال ایده ها به وضوح در نوشتن می تواند به صورت زیر نشان داده شود:
- سازماندهی ضعیف افکار
- استفاده محدود از واژگان
- مشکل ماندن در موضوع
- دست خط نامرتب (می تواند یک مشکل مهارت حرکتی باشد، نه همیشه یک علامت LD)
بیشتر بخوانید : اختلالات یادگیری در دانش آموزان
سایر نشانه های اختلالات یادگیری
3. مشکلات ریاضی:
مفاهیم ریاضی: مشکل در درک مفاهیم پایه ریاضی مانند مقادیر اعداد، عملیات (جمع، تفریق، و غیره) و ارزش مکانی می تواند به صورت زیر نشان داده شود:
- شمارش خطاها
- مشکل در حفظ حقایق ریاضی
- مشکل در درک مشکلات کلمه
محاسبات ریاضی: چالشهای مربوط به انجام محاسبات میتواند به صورت زیر باشد:
- مشکل در تراز کردن اعداد در ستون ها
- انجام اشتباهات بی دقت (مثلاً جمع کردن به جای تفریق)
- مشکل در عملیات
حل مسئله: استفاده از مفاهیم ریاضی برای حل مسائل برای برخی از افراد دارای LD دشوار است که منجر به موارد زیر می شود:
- مشکل دنبال کردن مشکلات چند مرحله ای
- مشکل در تجسم مسائل ریاضی
- مشکل در توضیح فرآیندهای فکری
4. توجه و سازماندهی:
تمرکز و تمرکز: مشکل در حفظ تمرکز و فیلتر کردن عوامل حواس پرتی می تواند به صورت زیر ظاهر شود:
- به راحتی با سر و صدا یا حرکت منحرف می شود
- مشکل در انجام وظایف
- رویاپردازی در کلاس
سازمان: چالش های سازمان می تواند شامل موارد زیر باشد:
- مشکل در ردیابی وسایل
- مهارت های مدیریت زمان ضعیف
- فضاهای کاری نامرتب و نامرتب
- مشکل در پیروی از برنامه ها یا روال ها
5. حافظه و پردازش:
حافظه کوتاه مدت: مشکل در به خاطر سپردن اطلاعات برای مدت کوتاهی می تواند منجر به موارد زیر شود:
- مشکل در پیروی از دستورالعمل ها
- مشکل در پیگیری مکالمات
- اغلب چیزها را فراموش می کند
درمان انواع اختلال یادگیری
پس از تشخیص، یک برنامه مداخله شخصی ایجاد می شود. این طرح نوع و شدت ناتوانی یادگیری، سبک یادگیری فرد و نقاط قوت و نیازهای کلی آنها را در نظر می گیرد. در اینجا به برخی از رایج ترین مداخلات نگاهی می اندازیم:
آموزش ویژه: مربیان آموزش دیده ویژه برنامه های آموزشی فردی (IEPs) را ایجاد می کنند که اهداف یادگیری خاص، تسهیلات و اصلاحات در برنامه درسی را مشخص می کند. اینها ممکن است شامل شکستن وظایف پیچیده، ارائه سازماندهنده گرافیکی یا ارائه زمان طولانی برای آزمایشها باشد.
تکنیکهای آموزشی: مربیان ممکن است از روشهای آموزشی تخصصی استفاده کنند که به ناتوانی یادگیری خاص پاسخ میدهد. به عنوان مثال، دانشآموزان مبتلا به نارساخوانی ممکن است از رویکردهای چندحسی که عناصر بینایی، شنوایی و جنبشی را در خود جای میدهند، سود ببرند.
فناوری: فناوری های کمکی می توانند ابزار قدرتمندی برای افراد مبتلا به LD باشند. نرم افزار تبدیل متن به گفتار می تواند به کسانی که در خواندن مشکل دارند کمک کند، در حالی که نرم افزار تشخیص گفتار می تواند به کسانی که با نوشتن دست و پنجه نرم می کنند کمک کند.
درمان: گفتار درمانی می تواند چالش های ارتباطی را برطرف کند، در حالی که کاردرمانی می تواند به مهارت های حرکتی و مسائل پردازش حسی کمک کند. روان درمانی می تواند برای مدیریت احساساتی مانند ناامیدی یا عزت نفس پایین که ممکن است به دلیل مشکلات یادگیری ایجاد شود، مفید باشد.