اختلال یادگیری در دانش آموزان

  1. خانه
  2. مقالات
  3. اختلال یادگیری در دانش آموزان
اختلال یادگیری در دانش آموزان

اختلال یادگیری در دانش آموزان

اختلالات یادگیری گروهی از شرایط عصبی رشدی هستند که بر کسب و استفاده از مهارت های تحصیلی، به ویژه در خواندن، نوشتن و ریاضیات تأثیر می گذارند.

این اختلالات با مشکلاتی در پردازش و درک اطلاعات به شیوه‌ای معمولی مشخص می‌شوند که می‌تواند بر توانایی دانش‌آموز برای یادگیری و عملکرد در مدرسه تأثیر بگذارد.

انواع اختلال یادگیری در دانش آموزان

نارساخوانی: نارساخوانی یک ناتوانی خاص در خواندن است که بر توانایی فرد در خواندن دقیق و روان تأثیر می گذارد. افراد مبتلا به نارساخوانی ممکن است با پردازش واج شناختی، که توانایی تشخیص و دستکاری صداها در کلمات است، دست و پنجه نرم کنند. این می تواند منجر به مشکلاتی در رمزگشایی کلمات، درک متن و املا شود.

دیسگرافی: دیسگرافی یک اختلال نوشتاری است که بر توانایی فرد برای نوشتن خوانا و کارآمد تأثیر می گذارد. افراد مبتلا به دیسگرافی ممکن است با دست خط، املا و سازماندهی افکار خود روی کاغذ مشکل داشته باشند. این می تواند بیان ایده های خود را به صورت کتبی برای آنها چالش برانگیز کند.

دیسکالکولیا: دیسکالکولیا یک ناتوانی خاص ریاضی است که توانایی فرد را برای درک و دستکاری اعداد و مفاهیم ریاضی مختل می کند. افراد مبتلا به اختلال در محاسبه ممکن است با محاسبات پایه، استدلال ریاضی و حل مسئله دست و پنجه نرم کنند.

اختلال کمبود توجه/بیش فعالی (ADHD): در حالی که ADHD یک اختلال یادگیری نیست، اغلب با اختلالات یادگیری همراه است و می تواند به طور قابل توجهی بر توانایی دانش آموز برای تمرکز، سازماندهی وظایف و تکمیل تکالیف تأثیر بگذارد. همچنین می تواند بر عملکردهای اجرایی مانند حافظه کاری و خودتنظیمی که برای یادگیری بسیار مهم هستند تأثیر بگذارد.

علل اختلالات یادگیری

ژنتیک: شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد اختلالات یادگیری می‌تواند در خانواده‌ها ایجاد شود که نشان‌دهنده یک مؤلفه ژنتیکی است. ژن‌های خاص مرتبط با رشد و عملکرد مغز ممکن است در ایجاد اختلالات یادگیری نقش داشته باشند.

تفاوت‌های عصبی: مطالعات تصویربرداری مغز تفاوت‌هایی را در مغز افراد مبتلا به اختلالات یادگیری نشان داده‌اند، به‌ویژه در حوزه‌های مرتبط با پردازش زبان (برای نارساخوانی) و شناخت عددی (برای دیس‌الکلولیا). این تفاوت ها ممکن است بر نحوه پردازش مغز اطلاعات مربوط به خواندن، نوشتن یا ریاضی تاثیر بگذارد.

عوامل محیطی: عوامل محیطی قبل از تولد و اولیه، مانند قرار گرفتن در معرض سموم، استرس قبل از تولد، و تجربیات دوران کودکی ممکن است در ایجاد اختلالات یادگیری نقش داشته باشند. تولد زودرس و وزن کم هنگام تولد نیز با افزایش خطر همراه است.

عوامل رشد عصبی: اختلالات یادگیری به عنوان اختلالات رشد عصبی در نظر گرفته می شوند، به این معنی که با رشد سیستم عصبی مرتبط هستند. اختلالات اولیه در رشد عصبی می تواند بر نحوه پردازش اطلاعات توسط مغز تأثیر بگذارد.

علائم اختلال یادگیری در دانش آموزان

اختلالات یادگیری در هر فردی به طور متفاوتی ظاهر می شود و شدت علائم می تواند بسیار متفاوت باشد. با این حال، برخی از علائم و نشانه های رایج اختلالات یادگیری عبارتند از:

اختلال خواندن (نارساخوانی):

  • مشکل در تشخیص و رمزگشایی کلمات.
  • خواندن آهسته و نادرست.
  • درک مطلب ضعیف.
  • معکوس کردن یا جایگزینی مکرر حروف (به عنوان مثال، اشتباه گرفتن “ب” با “د”).

اختلال نوشتن (Dysgraphia):

  • دست خط ناخوانا.
  • مشکل در املا و دستور زبان.
  • مشکل در سازماندهی افکار در نوشتن.
  • پرهیز از کارهای نوشتن

اختلال ریاضی (نارسایی حساب):

  • مبارزه با عملیات حسابی اساسی (جمع، تفریق، ضرب، تقسیم).
  • مشکل در مفاهیم زمان، پول و اندازه گیری.
  • درک ضعیف از نمادهای ریاضی و زبان.

اختلال کمبود توجه/بیش فعالی (ADHD):

  • بی توجهی و مشکل در حفظ تمرکز روی کارها.
  • تکانشگری، منجر به تصمیمات و اقدامات عجولانه می شود.
  • بیش فعالی، بی قراری و مشکل در یک جا نشستن.
  • مدیریت زمان و مهارت های سازمانی ضعیف.

 

بیشتر بخوانید :

مرکز روانشناسی کودکان در شرق تهران